Een kijkje in de keuken van… coach Esther

23 August, 2016

“Donderdagmorgen 7.15 uur. Ik rijd op de A2 op weg naar Amsterdam. Onderweg denk ik na welke mensen ik vandaag ga zien. Welke stappen zullen ze hebben gezet sinds onze laatste afspraak twee weken geleden?”

Het werk van een coach is geen dag hetzelfde. De mensen die we begeleiden hebben allemaal verschillende problemen, verschillende persoonlijkheden en ze hebben allemaal een eigen benadering nodig. Vandaag krijgen we een idee van hoe dat er in de praktijk uitziet en kijken we een dagje mee met loopbaancoach Esther.

Dagstart!

Esther vertelt: “Ik begin iedere dag rond 8.00 uur met het wegwerken van mijn mail. Het geeft me een goed gevoel als ik met een lege mailbox mijn werkdag begin. Daarna bel ik om 8.30 uur via Skype met al mijn collega’s voor onze “Dagstart”. We werken tegelijkertijd op minimaal 7 vestigingen door het hele land verspreid. Op deze manier hebben we toch elke dag even contact met elkaar. In maximaal 15 minuten wisselen we nieuws, successen en ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving met elkaar uit. Maar vooral is het een mooie manier om met elkaar te brainstormen over kansen voor onze cliënten, zoals vacatures, stages, werkervaringsplekken en meer! Zo kunnen we ons grote netwerk optimaal inzetten.”

Aan de slag met de eerste cliënt

Om 9.00 uur komt de eerste cliënt binnen. “Ik begeleid meneer K. voor een korte module Loopbaanbegeleiding. Hij werkt in de financiële wereld en zal binnen nu en een jaar boventallig worden verklaard. Met deze module wil hij beter voorbereid zijn op het moment dat hij op zoek moet naar een nieuwe baan. We zijn goed op weg. Het is inspirerend om te zien dat hij steeds meer de touwtjes zelf in handen neemt en kansen ziet liggen!”

Het effect van de sollicitatietraining

Voor de volgende cliënt spelen fysieke beperkingen een grote rol. Mevrouw P. heeft vroeger een beroepsopleiding afgerond, maar is blijven hangen in het schoonmaakwerk dat ze tijdens haar studie deed. Die werkzaamheden zijn fysiek nu niet meer haalbaar. Door middel van een Spoor 2 intensief traject werkt coach Esther met haar aan het vinden van een baan die wél aansluit op haar studie. Met een lach vertelt Esther: “Na het volgen van onze sollicitatietraining heeft mevrouw P. een flink aantal verbeteringen in haar brief en CV aangebracht. Dit is een enorme hulp bij het aanschrijven van organisaties die passen bij haar opleiding. Vandaag hebben we hier weer een paar goede opties voor gevonden.”

Bloemen zeggen meer dan woorden

Om 11.00 uur komt mevrouw B. voor het laatst bij Esther langs. “Helaas lukt het niet om iedereen weer aan het werk te krijgen. Mevrouw B. volgde een traject re-integratie begeleiding, maar is dusdanig ziek dat zij niet meer kan werken. Ik onderzoek altijd voor al mijn cliënten alle mogelijkheden en kansen. Maar soms is de realiteit dat het gewoonweg niet kan. Een passende uitkering is dan het hoogst haalbare. Mevrouw B. krijgt nu tot haar pensioen in maart 2017 een IVA-uitkering (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten, onderdeel van de WIA). Dat kan mensen dan zo’n rust geven. Mevrouw B. was enorm opgelucht en naast lieve woorden, ontving ik ook nog een mooie bos bloemen als bedankje!”

Lunch?

Tijdens haar lunchpauze kan Esther het niet laten om toch nog wat mails te beantwoorden en nog even een telefoontje te plegen. “Meneer M. volgt de module Loopbaaninspiratie en wist niet hoe hij de loopbaanopdrachten moest invullen. Ik bel dan graag snel terug, zodat hij weer verder kan met het voorbereiden op ons volgende gesprek. Die snelheid houdt mensen gemotiveerd. Als jij met zoiets bezig bent, vind je het toch ook prettig als je loopbaancoach snel terugbelt?”

Re-integratie bijna geslaagd

Na de lunch komt meneer W. langs. Esther begeleidt hem in zijn re-integratie traject Spoor 1 en dat verloopt voorspoedig. “Meneer W. werkt nu 4x 8 uur in zijn eigen functie en is bijna volledig teruggekeerd. Volgens de richtlijnen van de Wet Verbetering Poortwachter (WvP) moet ik hem echter wel blijven begeleiden totdat hij volledig is beter gemeld. Daarom nemen we nu het zekere voor het onzekere en zorg ik dat hij meer kennis opdoet van de arbeidsmarkt en het solliciteren voor het geval hij dit in de toekomst nog nodig heeft.”

Nieuwe kennismaking

Om 13.30 uur staat een afspraak met een nieuwe cliënt op het programma: meneer L. komt langs voor een eerste kennismaking voor zijn Spoor 2 intensief traject. “In anderhalf uur probeer ik hem zo goed mogelijk te leren kennen,” vertelt Esther enthousiast. “Ik vraag hem over zijn huidige werk, zijn voorgaande banen en zijn opleidingen. Maar vooral ben ik geïnteresseerd in welke kansen en mogelijkheden hij voor zichzelf ziet op de arbeidsmarkt. En waarbij ik hem het meest kan ondersteunen.”

De uitdaging van het jobhunten

De laatste paar uurtjes van de dag brengt Esther door met het uitwerken van de offerte voor het traject van meneer L. en het beantwoorden van mails en telefoontjes. Ook is dit het moment waarop ze gaat jobhunten. “Vacatures zoeken voor cliënten is een van de leukste onderdelen van mijn werk. Het kan best lastig zijn om een passende vacature te vinden, rekening houdend met de beperkingen van sommige cliënten. Maar het geeft een kick als je met de juiste creativiteit toch een wederzijdse match weet te realiseren. Nu net lees ik bijvoorbeeld dat mevrouw P. is uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Dat is nog eens goed nieuws om de dag mee af te sluiten!”

Haar rol als coach

Om 17.00 uur sluit Esther haar kantoor af en rijdt terug naar huis. Terugkijkend op de afgelopen dag besluit ze: “Coachen is een vak dat ontzettend veel voldoening geeft. Om mijn werk goed te kunnen doen moeten mensen zich echt open stellen en mij laten meekijken in hun eigen wereld. Ik heb een prachtige baan en dat komt door de mooie mensen die ik mag ontmoeten en begeleiden op het gebied van werk. Power4People is voor mij een inspirerend bedrijf dat de mensen die tegenover mij zitten centraal laat staan!”

 

Benieuwd naar ons complete aanbod van korte modules en volledige trajecten? Neem eens een kijkje in ons shop of neem vrijblijvend contact op voor meer informatie via 030-6911 666 of info@power4people.nl.