Omschakelen tijdens de coronacrisis

26 March, 2020

De wereld verandert en staat voor mijn gevoel soms echt stil. COVID-19 heeft mij in de greep. Niet alleen als mens en moeder, maar ook als coach. Het effect op mij en mijn werk is onmiskenbaar, maar het levert ook waardevolle inzichten op. 

Even omschakelen

Toen duidelijk werd dat we in Nederland meer afstand moeten houden tot elkaar, heeft mijn werkgever meteen hiernaar gehandeld. Geen fysieke afspraken meer met de mensen die ik mag begeleiden in de zoektocht naar (ander) werk. Maar coachen via telefoon en skype. Het werk liep naadloos door, maar dat was even omschakelen!

En omschakelen, dat is denk ik waar het nu om gaat. Omschakelen omdat ik niet alleen moeder en werknemer ben, maar ook mijn uiterste best doe om thuis onderwijs te geven aan onze zoon van 7. Om daarnaast het gezinsleven zo leuk te maken als ik kan, met als belangrijkste uitgangspunt mijn zoon een gevoel van veiligheid te laten ervaren. Juist nu.

Omschakelen gaat ook door te vertragen en te beseffen wat een mooie mensen ik om mij heen heb en wat deze voor mij betekenen. Beseffen hoe gelukkig ik kan zijn met gezondheid, echt contact maken en met de zon die schijnt.

Het is anders, maar…

En hoe doe ik dat nu in mijn werk? Nadat ik iedereen op de hoogte had kunnen brengen over onze aangepaste werkwijze ging ik van start. Sommige cliënten hebben gekozen voor Skype en anderen voor telefonische sessies. En wat blijkt nu, nadat ik al een groot aantal cliënten heb gesproken? Het blijkt dat telefonisch coachen inderdaad anders is, maar dat de meeste cliënten aangeven het wel prettig te vinden.

Het contact is anders, maar het geeft hen het gevoel dat er nog steeds toekomst is, dat de wereld niet echt voorgoed stilstaat, we gaan door. Cliënten geven bij mij aan zich gezien en gehoord te voelen. Anderen geven aan dat ik momenteel hun ‘lijn naar buiten’ ben. Weer anderen vertellen me dat ze het prettig vinden om tijdens ons contact even met andere dingen bezig te zijn dan met Corona. 

We blijven elkaar nabij, ondanks alles!

Samen met mijn vele collega’s in het hele land doen we ons best om alle sessies en contactmomenten met de cliënten op de afgesproken tijden door te laten gaan. Juist om het contact te blijven onderhouden en om ons allemaal een klein stukje stabiliteit te geven. Dit doen we vanuit huis. In ons bedrijf bellen we elkaar elke dag om 8.30 uur. Dan hebben we via Skype een gezamenlijke Dagstart om elkaar nabij te blijven en elkaar waar nodig te helpen. Allemaal simpele, kleine voorbeelden van de kracht van werk. We zeggen het altijd tegen onze cliënten, maar hebben hier in deze bijzondere tijd zelf ook behoefte aan en profijt van. 

Wat mij vooral ook opvalt, is het vermogen tot omschakelen van mijn cliënten. Ondanks alle tegenslag, angst en onduidelijkheid van deze periode, willen zij doorgaan met het vinden van nieuwe, passende en goede kansen op de arbeidsmarkt. Hoe mooi en bijzonder is het dat ik hier als coach een onderdeel van mag zijn! Ik doe dat graag en samen met mijn collega’s kijk ik nu al uit naar het moment dat we iedereen straks ook weer persoonlijk tegenkomen op één van onze vestigingen in Nederland.

Blijf gezond, werk aan je toekomst en hou elkaar vast!  

Esther van Dijk, senior coach